logotype

Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές

 

Οι Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές αναφέρονται σε παιδιά που για την ηλικία τους δυσκολεύονται στην Κατανόηση του Προφορικού Λόγου ή έχουν φτωχό Λεξιλόγιο ή δεν σχηματίζουν σωστές Συντακτικά προτάσεις ή κάνουν Γραμματικά και Μορφολογικά λάθη. Μπορεί να οφείλονται σε εγκεφαλική βλάβη, σε κάποιο σύνδρομο ή σε πρόβλημα ακοής. Τέτοιες διαταραχές είναι:

  • Γλωσσική διαταραχή ή Γλωσσική καθυστέρηση

Όταν μιλάμε για Γλωσσική διαταραχή σημαίνει ότι υπάρχουν προβλήματα στην Κατανόηση ή και στην Έκφραση του Λόγου, ενώ ο όρος Γλωσσική καθυστέρηση αναφέρεται στα παιδιά που αναπτύσσουν εξελικτικά το Λόγο τους, αλλά το γλωσσικό τους επίπεδο είναι κατώτερο από αυτό των συνομηλίκων τους.

 

  • Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

Αναφέρεται σε παιδιά με προβλήματα Λόγου, που όμως νοητικά, οργανικά, αισθητηριακά και ψυχικά, είναι υγιή. Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή παρουσιάζουν πιο αργό ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης σε σύγκριση με συνομήλικα παιδιά, ενώ τα άλλα αναπτυξιακά στάδια (π.χ. ψυχοκινητικά) εξελίσσονται φυσιολογικά.

 

  • Γλωσσικές δυσκολίες που οφείλονται σε Νοητική Υστέρηση

Τα παιδιά με Νοητική Υστέρηση παρουσιάζουν δυσκολίες στην Κατανόηση και στην Εκφορά του Λόγου.

 

  • Βαρηκοΐα – κώφωση

Τα παιδιά με Βαρηκοΐα – Κώφωση δυσκολεύονται στην κατάκτηση του Λόγου (ανάλογα με το βαθμό της Βαρηκοΐας), αφού εκφέρουν ό,τι ακούν, το οποίο συνήθως είναι λάθος, αφού δεν ακούν καλά.

 

  • Διαταραχές χρήσης της γλώσσας / Πραγματολογικές διαταραχές

Τα παιδιά με αυτές τις διαταραχές παρουσιάζουν προβλήματα στη Χρήση της γλώσσας, στην Κατανόηση των κανόνων Κοινωνικής Συμπεριφοράς και της μη Λεκτικής Επικοινωνίας. Τέτοιες διαταραχές είναι:

Αυτισμός: Τα παιδιά με αυτισμό συνήθως παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάπτυξη της Επικοινωνίας, μη φυσιολογική Κοινωνική ανάπτυξη, επαναλαμβανόμενες και στερεοτυπικές κινητικές συμπεριφορές και προσκόλληση σε καθημερινές ρουτίνες.

 

Σύνδρομο Asperger: Τα παιδιά με αυτό το σύνδρομο χαρακτηρίζονται από κοινωνική απομόνωση και εκκεντρική συμπεριφορά. Στο σύνδρομο αυτό η γλωσσική καθυστέρηση δεν είναι τόσο σημαντική όσο στον αυτισμό. Επίσης, δεν υπάρχει σημαντική καθυστέρηση σε Γνωστικό επίπεδο ή στην προσαρμοστική συμπεριφορά του παιδιού.

 

Σημασιολογική – Πραγματολογική διαταραχή: Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή έχουν καλά δομημένο Λόγο και ηχολαλούν (δηλαδή επαναλαμβάνουν λέξεις ή προτάσεις που ακούν). Επίσης, δυσκολεύονται να κατανοήσουν το μήνυμα μιας πρότασης και το αντιλαμβάνονται κυριολεκτικά. Χρησιμοποιούν στερεοτυπικές φράσεις και μιλούν για ένα θέμα «γενικά και αόριστα» χωρίς συγκεκριμένο περιεχόμενο.