logotype

Ειδική διαπαιδαγώγηση

Τι είναι η Ειδική Διαπαιδαγώγηση;

 Η Ειδική Διαπαιδαγώγηση είναι έργο του Ειδικού Παιδαγωγού, ο οποίος είναι ο σύνδεσμος του σχολείου με το πλαίσιο αποκατάστασης, καθώς κατανοεί τις απαιτήσεις της σχολικής πραγματικότητας, γνωρίζει τη σχολική ύλη, ενώ είναι καταρτισμένος σε θέματα ψυχικής υγείας και συμπεριφοράς (κοινωνικές δεξιότητες).

Ασχολείται με ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, μία εκ των οποίων είναι η αντιμετώπιση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών (π.χ. Δυσλεξία, Δυσγραφία, Δοσορθογραφία, Δυσαριθμησία, κ.ά.).

Τι είναι οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες;

Οι Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν ένα θέμα μεγάλου ενδιαφέροντος τα τελευταία χρόνια, γιατί ολοένα και σε μεγαλύτερο κομμάτι του μαθητικού πληθυσμού ανιχνεύονται τα συμπτώματά τους.

Εμφανίζονται σε παιδιά ή ενήλικες με φυσιολογική νοημοσύνη, που παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία στη μάθηση, σε ένα ή περισσότερα επίπεδα του γραπτού Λόγου (στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία, στη γραπτή έκφραση), που μπορεί επίσης να συνοδεύεται από δυσκολία στην αρίθμηση, στο χειρισμό μαθηματικών εννοιών, στη βραχύχρονη μνήμη, στη λογική ακολουθία σκέψης, στην ακουστική και/ή οπτική αντίληψη.

Όταν ένα παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες έχει δυσκολία στην ανάγνωση (Δυσλεξία), μπορεί να:

  • διαβάζει αργά, διστακτικά, συλλαβιστά
  • χάνει τη γραμμή όπου διαβάζει
  • παραλείπει, αντικαθιστά ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές, λέξεις
  • αντικαθιστά λέξεις με άλλες οπτικά παρόμοιες
  • δυσκολεύεται να κατανοήσει το κείμενο που έχει διαβάσει

Όταν ένα παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες έχει δυσκολία στη γραφή και στην ορθογραφία, μπορεί να:

  • παραλείπει ή προσθέτει γράμματα
  • αντικαθιστά γράμματα που μοιάζουν ηχητικά (π.χ. β-φ, δ-θ, γ-χ) ή οπτικά (ο-α, ζ-ξ)
  • αντιστρέφει γράμματα (3/ε)
  • να αγνοεί τους κανόνες στίξης και την εναλλαγή μικρών-κεφαλαίων γραμμάτων
  • η γραφή του είναι ακατάστατη και τα γράμματα δυσανάγνωστα
  • κάνει λάθη ενώ γνωρίζει τους γραμματικούς κανόνες

Ένα παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μπορεί ακόμη:

  • Να αδυνατεί να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον του σε κάτι για πολλή ώρα, να διασπάται η προσοχή του εύκολα
  • Να έχει ομιλία ανώριμη
  • Να μην ακούει με προσοχή και να μην θυμάται καλά
  • Να ξεχνάει εύκολα
  • Να έχει δυσκολία στο να οριοθετηθεί χρονικά
  • Να έχει δυσκολία στο να ξεχωρίσει το αριστερό από το δεξί
  • Να μη μπορεί να οργανώσει εύκολα τον χρόνο του και να συντονίσει τις ενέργειές του για την επίτευξη κάποιου στόχου
  • Να δυσκολεύεται να κατανοήσει λέξεις ή έννοιες
  • Να έχει καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη
  • Να έχει καθυστερημένη κινητική ανάπτυξη, κ.ά.

Τα συμπτώματα αυτά μπορεί να εμφανιστούν σε όλα τα παιδιά σε κάποιο στάδιο της ανάπτυξής τους. Η διαφορά, σε σύγκρισή με τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, είναι ότι στην περίπτωση αυτή μία ομάδα των παραπάνω συμπτωμάτων γίνεται αντιληπτή και τα συμπτώματα αυτά δεν υποχωρούν με το πέρασμα του χρόνου και επομένως απαιτείται στοχευμένη και συστηματική παρέμβαση.